söndag 14 februari 2016

Blåbärskombucha

Idag hällde vi upp några glas blåbärskombucha! Färgen passar perfekt den 14 februari!

Och det var gott. Eftersom vi bor i Lappland med alla dess rikedomar i skog och mark så plockar vi rätt mycket bär, en del av bären fryser vi då barnen tycker om en liten skål frysta bär (blåbär, hjortron, lingon, kråkbär eller "blandade trädgårdsbär") till mellis.
I botten av blåbärs-byttan blir det alltid lite extra saft kvar i slutet. Det hällde jag i en flaska kombucha och lät det stå för att "efter-brygga" (2F, andra bryggningen i stängd flaska). Väldigt gott, men smakar mindre blåbär än jag trodde det skulle göra och blev surare än jag förväntade mig också. Men jag ska göra om det, med ännu mer blåbärs-juice i flaskan!


---------------------------------------------
Vi har Startpack TILL SALULevereras på 1-2 dagar till hela Sverige. Start-packen innehåller kraftfull startvätska (som är det viktigaste) och ytkultur ("svamp") samt enkel & noggrann beskrivning.

OBS! Vi rekommenderar alltid ett Dubbelt Start-Paket med två ytkulturer och mer än dubbelt så mycket startvätska, för den allra bästa och snabbaste starten på sin egen kombucha-bryggning. 

Gå till vår webshop för att beställa ett Kombucha Startpack!


Också OBS! Vi har en köldgräns på -10C från avsändning till mottagande. Under vinter-säsong (november-mars) är det alltså bra om du kan hämta in ditt startpack snart efter det levererats om du har fristående brevlåda.. Hör av dig till oss dom du behöver leverans under specifika tider eller hellre hämtar ut ditt paket från ett ombud, så att det får ligga varmt under tiden.