fredag 23 oktober 2015

Kombucha-combustion

Kombucha-explosion på svenska. Ja, det var vad vi råkade ut för förra veckan!!!
En av flaskorna (lingon-kombucha) i kylskåpet råkade hamna inne i ett hörn omringat av goda saft-flaskor från svärfar.
Så jag lyckades glömma bort en flaska i ca 2-3 veckor. Och även om en andra bryggning står i kylskåpet så fortsätter fermenteringsprocessen, fast långsammare.
Köksskåpen och hela vägen upp till taken är täckt av lingon-kombucha,. Men den allra MESTA hamnande i mitt ANSIKTE! 
När jag väl hittade åt flaskan, så såg jag att den var "spänd" så jag "rapade" den i flera omgångar. Säkert 10 gånger så öppnade jag korken bara lite-lite och när jag märkte att det pyste och började bubbla upp så stängde jag flaskan igen. Så väldigt mycket av sprängkraften måste ha kommit ut innan detta katastrofala hände!!!!
Köksskåpen.
Slutligen bestämde jag mig för att det nog var tryckutjämnat nog för att öppna flaskan. INTE!!!!
Så fort jag vridit upp korken nog för att den var lös, så smällde det bara till!!!!!
Lingon-kombucha på köksskåpen, i taken och fullt av hela alltet rakt i ansiktet på mig!!!!
Taket, 1,2 meter högre än den exploderande flaskan!
"The Splatter-zone" sträckte sig 2.7 meter snett uppåt/bakåt och hade troligt nått 4 meter om vi hade haft ett så pass stort kök.
Mer än hälften av innehållet i flaskan EXPLODERADE ut på en bråkdel av en sekund! 
Det kan kännas märkligt att man är tacksam över ett sånt "misslyckande".
Men jag ÄR tacksam, VERKLIGEN!!!
För OM jag hade använt glasflaskor för andra fermenteringen så hade jag kanske inte suttit här nu. All lingonkombucha som täckte hela mitt ansikte hade troligen (i så fall) också varit massor av livsfarliga glasskärvor. Jag hade kunnat vara lemlästad, blind eller värre.
Istället är jag "bara" tillintetgjord av insikten om vad som kunde ha hänt om jag använt glasflaskor.

Jag är ju verkligen ingen nybörjare gällande att brygga kombucha, jag har hållit på över 6 år, jag har alltid varit extremt noggrann att sköta mina flaskor och burkar både i första och andra fermenterings-fasen. Och jag HAR hanterat "överjästa" plastflaskor förut, utan problem
ÄNDÅ hände detta!
Tack och LOV att jag har bestämt mig för att använda plast istället för glas!!!!
Nu bestod efterarbetet av 2 timmar uppstädning av tak, väggar och golv. Om jag hade använt glasflaskor hade "uppstädningen" kunnat bestå av månader eller år av rehabilitering eller livslånga handikapp eller min egen begravning.

Jag Älskar kombucha!
Och all forskning jag läst ger mig full tillit på att det finns massor av hälsoförfördelar med att dricka minst ett litet glas kombucha per dag.
Så använd plastflaskor till att fermentera en andra bryggning, om ni vill smaksätta eller tillföra kolsyra-bubblor! =)

Men OM ni tycker detta är skrämmande och INTE kan tänka er att använda plastflaskor för andra fermenteringen så måste jag råda till att:
1. Inte fermentera i en andra process, utan bara dricka direkt från första bryggningen.
2. Skippa kombucha! Inget är värt att ni får en glasskärva i ögat eller halspulsådern och blir handikappad för livet eller dör.


---------------------------------------------
Vi har Startpack TILL SALULevereras på 1-2 dagar till hela Sverige. Start-packen innehåller kraftfull startvätska (som är det viktigaste) och ytkultur ("svamp") samt enkel & noggrann beskrivning.

OBS! Vi rekommenderar alltid ett Dubbelt Start-Paket med två ytkulturer och mer än dubbelt så mycket startvätska, för den allra bästa och snabbaste starten på sin egen kombucha-bryggning. 

Gå till vår webshop för att beställa ett Kombucha Startpack!


Också OBS! Vi har en köldgräns på -10C från avsändning till mottagande. Under vinter-säsong (november-mars) är det alltså bra om du kan hämta in ditt startpack snart efter det levererats om du har fristående brevlåda.. Hör av dig till oss dom du behöver leverans under specifika tider eller hellre hämtar ut ditt paket från ett ombud, så att det får ligga varmt under tiden.